یکصد شهید

یکصد شهید به زندگی و وصیت نامه شهدای دبیرستان مکتب امام صادق (علیه السلام) می پردازد.

یکصد شهید

یکصد شهید به زندگی و وصیت نامه شهدای دبیرستان مکتب امام صادق (علیه السلام) می پردازد.

یکصد شهید

یکصد شهید با هدف ترویج فرهنگ جهاد و شهادت به معرفی و تاریخچه دبیرستان و همچنین زندگی و وصیت نامه شهدای مکتب امام صادق (علیه السلام) می پردازد.

  • ۰
  • ۰

" هفته دفاع مقدس گرامی باد! "

اولین آثار مکتوب از شهدا در همان ایام شهادت و با تلاش خانواده معزز شهید...   و به طور محدود چاپ و منتشر می شد که شامل مختصری از زندگی‌نامه ، نامه‌ها ، عکس‌ها و وصیت‌نامه شهید بود که برخی به صورت کتابچه رنگی و بعضی به صورت دفترچه‌های سیاه و سفید تکثیر می‌گردید. از جمله مواردی که می‌شود نام برد: کتابچه‌های مربوط به شهید محمدرضا هیزمی، شهید علیرضا راهدان، شهید محسن بهرامی،شهید وحید باروح، شهید محمدرضا قاسمی، شهید سید جعفر هاشمی گلپایگانی، شهید احمد حاج بابایی، شهید علیرضا مصری،  شهید بهزاد شفق، شهید مهدی سقازاده، شهید عباس مسگر طهرانی و ...
 
برخی از خانواده‌ها هم در همان ایام شهادت وصیت‌نامه دستخط شهید یا نسخه تایپی و یا بازنویسی آن به صورت خوشنویسی را تکثیر و توزیع کرده اند مثل شهید سید محسن حسینی اخوان موسوی، شهید اسماعیل شجاعی ،شهید بهمن صفری، شهید اسماعیل مختارزاده، شهیدان احمد و محمود خلیل زاده و ...
 
با زحمت چند تن از دوستان از جمله زنده یاد احد گودرزیانی تعدادی یادنامه‌ که اختصاری از زندگینامه و وصیتنامه شهید به همراه عکس شهید بود، از شهدای برخی دوره‌ها تهیه و در همان ایام مدرسه منتشر شد از جمله شهید سیف الله سعادتی، شهید نوید قربانی، شهید علیرضا خراسانی و ... و همچنین با یاری ایشان کتابچه زندگی‌نامه و وصیت نامه شهید سید عباس ظهیری بعداز پایان جنگ توسط خانواده چاپ و توزیع شد.

 

از دیگر اشکال رسانه مکتوب، روزنامه است که برخی از خاطرات یا بخشی از وصیت نامه برخی از شهدای مکتب در آن ثبت، چاپ و منتشر شده است از جمله درباره شهید مرتضی توکلی، شهید عباس صحرایی ، شهید علیرضا مصری ، شهید علی سوری ، شهید حسین یارخانلو، شهید علیرضا پیسوده و ...

 

در مواردی هم از سوی مساجد یا بنیاد شهید اقدام به برگزاری یادواره شهدا می شد و جزوه ای شامل مختصری از زندگینامه، گزیده ای از نامه ها و وصیت نامه شهید تهیه و بعد از تکثیر در بین حاضران در مراسم پخش می شد. مثل مواردی که در تصاویر بالا از برخی شهیدان دیده میشود. شهید سید حمید میرصانع، شهید محمد غنمی جابر، شهید محمد کیان ارثی، شهید حسین جعفری، شهید عباس حسینجانی ، شهیدان امیر و مجید فرزعلیان و ...


بعداز آمدن فضای مجازی سایت‌های مساجد و هیئات و دانشکده‌ها هم به زندگی‌نامه و وصیتنامه برخی شهدای مکتب از جمله شهید جاویدالاثر حمید ولی‌زاده و شهید سید محسن ضابطی و... پرداخته اند و برخی خانواده‌ها هم از جمله شهید قاسم سرخه‌ای یک سایت به نام شهید فعال است و حتما مواردی دیگری هم بوده و هست که الان حضور ذهن ندارم و یا مطلع نیستم.
 

شبک های اجتماعی زیرساختی جدید و پر مخاطب و ارزان برای فعالیت و شناساندن شهید و آرمان های اوست که از سوی برخی خانواده ها و دوستان شهید مورد استفاده قرار میگیرد از جمله صفحه و کانال یکصد شهید که به شهدای مکتب می پردازد. 

 

اما کتاب :

در سال‌های پس از دفاع مقدس کتاب « بهشت در همین حوالی است » درباره شهیدان حاج عبدالله ، مهدی و محمدصادق مداح ، کتاب « رهگذران جاوید» درباره شهیدان حسین و ناصر و منصور اسماعیلی، کتاب «پسری شبیه پدر» درباره شهید محمد سپهری فرزند شهید حاج ابوالقاسم سپهری، توسط خانواده شهید تهیه و منتشر شده است.
 
همچنین کتاب «مثل شکوفه‌های بهار» که زندگی‌نامه حاجیه خانم هما قربانی همسر شهید حاج محمدحسن و مادر شهید علی‌اکبر و جانباز آزاده علیرضا نوری اعتماد است چاپ و منتشر شده است.


در خصوص شهید محمدحسین محمدخانی چند کتاب منتشر شده، «قصه دلبری» که شهید از زبان همسرشان روایت می‌شود و کتاب «عمار حلب»، از سلسله کتاب‌های مربوط به شهدای مدافع حرم که از سوی انتشارات موسسه روایت فتح منتشر شده است و امیدواریم بتوانیم با توجه به مطالبه مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر صد برابری شدن آثار در خصوص شهیدان، با پشتیبانی مراکز فرهنگی از جمله مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در خصوص تمام یکصد شهید بزرگوار مکتب امام صادق علیه‌السلام، حداقل یک کتاب منتشر شود.

 

لطفا نظرات خود را در پایین صفحه بنویسید!

 

یا علی مدد

نظرات (۱)

  • هادی شریفی
  • خوشا آنان که جانان می شناسند
    طریق عشق و ایمان می شناسند
    بسی گفتیم و گفتند از شهیدان
    شهیدان را شهیدان می شناسند

    سخن گفتن از شهیدان، سخن گفتن از خوبی هاست، سخن گفتن از انسانیت است و بزرگی، از شجاعت و دلاوری، از مهربانی و محبت، از غیرت و مردانگی، از زیبایی و دلربایی، از معرفت و دانایی، از کمال و رسیدگی، از ... ، سخن گفتن از شهیدان، سخن گفتن از ماندگاری و جاودانگیست...  ان شاءالله با شهدا باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی